AKAN/rus og avhengighet - BHTs bistand

Informasjon om BHTs bistand i AKAN-saker/ved rus og avhengighet

AKAN er et trepartssamarbeid mellom partene i norsk arbeidsliv, (LO, NHO og Staten) som har som hovedoppgave å forebygge rusmiddelproblemer i norskarbeidsliv samt å bidra til at ansatte med rusmiddelproblemer får hjelp. AKAN ble etablert i 1963, som Arbeidslivets komité mot alkoholisme og narkomani. Eierne dannet et styre for AKAN. Et sekretariat ble opprettet i Oslo og gitt ansvaret for å utvikle ulike forebyggingsmodeller, og for å informere og lære opp virksomheter/ bedrifter i norsk arbeidsliv, både i privat og offentlig sektor. Sekretariatet vokste gradvis gjennom årene.I 2006 ble navnet endret til AKAN – Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk. Gjennom navneendringen ønsket man å nedtone fokuset på alkoholisme og narkomani, og i stedet øke vektleggingen av folkehelseperspektivet blant annet gjennom fokus på «skadelig bruk» og helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid mer generelt. AKAN-sekretariatet ble kompetansesenter.

Bedriftshelsetjenestens rolle i det rus- og avhengighetsforebyggende arbeidet

BHT er virksomhetens sakkyndige innen rus- og spilleavhengighet. BHT bistår ledelse og ansatte i å utforme retningslinjer og opplæring om dette i virksomheten

BHT skal bidra til
- at dette arbeidet er forankret i virksomheten og foregår i linja
- god dokumentasjon og evalueringer
- at er faringene brukes til forebyggende tiltak

Våre tjenester:
- Sammen med hoved-AKAN, planlegge, gjennomføre og delta på den årlige Akan-samlingen.
- Veilede ledere med ansvar for ansatte med avhengighetsrelatert problematikk.
- Gi direkte støtte, veiledning og rådgivning til arbeidstakere med avhengighetsproblematikk.
- Undervisning i «Retningslinjer for AKAN-arbeid i Troms fylkeskommune».
- BHT tilbyr bistand til ansatte i virksomheten med problemer med rus og spilleavhengighet i samarbeid med virksomheten og helsevesen forøvrig.

Lenke til Retningslinjer for AKAN-arbeid i Troms fylkeskommune

Lenke til AKAN