Totalt 5.892 søkere har nå fått skoleplass til høsten.

- Utdanningsetaten i Troms fylkeskommune sender nå ut melding om suppleringsinntak (andre gangs opptak) til videregående skole, melder fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).

For de søkerne dette gjelder, er svarfristen allerede 5. august.

Til sammen 5.892 søkere har nå fått plass etter at suppleringsinntaket er gjennomført. Elevtallet er dermed gått opp med 80 personer sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Tilnærmet alle kvalifiserte søkere har nå fått tilbud. Andelen som har fått oppfylt sitt førsteønske er i år 91,6%.

Lærlinger og lærekandidater kommer i tillegg til disse tallene, og der er formidlingsfristen 1. september.

De inntatte fordeles slik på rettskategorier:

• Ungdomsrett: 5.757
  • Voksenrett: 6
  • Fullføringsrett: 54
  • Påbygning etter fagbrev: 75

Fylkestinget vedtok i juni fylkesrådens forslag om å gjøre fullføringsretten gjeldende for alle. Det betyr at de som har brukt uttaksretten på fem år og venter på voksenretten, som inntrer først når de er 25, nå slipper å sette livet på vent. Kravet for den nye gruppen var at de måtte ha fullført og bestått vg1.

- Jeg er svært fornøyd med at vi klarte å komme i gang i år, selv om søknadsfristen ble litt kort. Det blir ordinær frist for alle neste år, og det blir interessant å følge denne nye gruppen. Ordningen kan bety alt for den enkelte, og det bidrar til å opprettholde arbeidsstyrken, for elevkullene framover blir betydelig lavere, sier fylkesråd Sollied.

Resultatet av andre inntaksrunde oversendes etter svarfristen til de enkelte videregående skolene, som deretter overtar videre oppfølging av inntaket etter oppsatte ventelister. Faktisk elevtall per skole settes hvert år per 1. oktober.

Program Antall inntatt
Alternativ opplæring 74