Onsdag 23. oktober ønsket Troms Fylkestrafikk, Troms fylkeskommune og Norled AS velkommen til «åpen dag» i den nye hurtigbåten MS Fjorddronningen. Fartøyet skal gå i rute mellom Harstad og Tromsø fra januar 2020.

Om lag 350 gjester, som inkluderte både barnehagebarn og skoleelever, tok turen til kaiene i Tromsø, Finnsnes og Harstad. De fikk gå om bord for omvisning på den nye dronningen på fjorden og nærmere 260 personer benyttet seg av tilbudet om prøvetur med båten. De besøkende var begeistret for den nye båten og mannskapet var stolte over å vise frem «Fjorddronningen».

- Det er en glede å få MS Fjorddronningen til Troms, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

God plass og komfort

Den nye hurtigbåten har god plass både ute og inne, og vil egne seg godt til ruteområdet – som er Norges lengste hurtigbåtstrekning. For å øke kvaliteten i salongen er det vektlagt passasjervennlige løsninger som bordstørrelse og plassering, seteavstand, kvalitetsseter i skinn, gode utsiktsmuligheter og plass til å ha med bagasje. På en strekning med både jobbreisende, pendlere og turister om bord er det lagt opp til at det blir et betydelig antall ladepunkter for elektrisk utstyr tilgjengelig i salongen.  Dette gjelder både strømuttak for 230V og USB-ladere.

- Reisende kan glede seg til fartøyet starter opp i trafikk etter nyttår. Vi har investert i en hurtigbåt som er av topp kvalitet og med en betydelig økt standard for passasjerer, forteller Prestbakmo.

Toppmoderne fremdriftssystem

Fartøyet tar totalt 296 passasjerer og får et fremdriftssystem med fire toppmoderne MTU-motorer og fire vannjet-systemer. Alle de fire fremdriftslinjene er uavhengige av hverandre og skal sikre god og stabil drivkraft. Fartøyene blir bygget i aluminium ved Oma Båtbyggeri, skroget er spesialdesignet og har fremragende sjøegenskaper. Toppdekket vil bli gjort tilgjengelig for skuelystne passasjerer som ønsker å oppholde seg ute under reisen.

- Vi er veldig stolte over å overlevere MS Fjorddronningen til Tromsø, sier regionssjef for hurtigbåt i Norled Bjørn Egil Søndenå.

Totalt tre nye båter kommer i 2020

Dette er den første av totalt tre fartøyer av samme type som skal trafikkere i Troms. Den neste, «Fjordprinsen», vil komme i desember, mens den siste båten «Fjordjarl» vil ankomme Troms i mars, sier Søndenå fra Norled.