Når Troms fylkeskommune og Statens vegvesen oppsummerer årets dekkesesong, er det klart at det i år er brukt 100 millioner kroner på dekkelegging av fylkesvegene.
Det aller meste av dette er reasfaltering. Fv 309 på Ringvassøya er den eneste strekninga med ny asfalt i Troms.

De fire entreprenørene som har utført dekkelegginga i Troms er Veidekke Industri AS, Lemminkäinen Norge AS, Nordasfalt AS og NCC Industry AS.

Troms fylkeskommune, Statens vegvesen og entreprenørene møttes i slutten av november for å oppsummere sesongen. Samarbeidet mellom aktørene er godt og alle er sterkt opptatt av sikkerheten til de som jobber på vegene.

Under møtet kom det også fram at det ennå er områder man har litt å gå på – og her kan bilistene i Troms også bidra. For arbeidsvarsling og sikring er viktig – ikke minst for de som jobber på vegene, men også for de som ferdes langs vegene. En av de største utfordringene er at arbeidsvarsling og skilting ikke respekteres. Entreprenørene opplever daglig situasjoner som er alvorlige. Skiltene ignoreres, ledebiler blir forbikjørt og de som dirigerer trafikken skjelles ut. Dette er et økende problem som det må gjøres noe med, sa representantene fra entreprenørene.

Nøkkeltall fylkesveg

Lengde (km) Tonn