- Dette er nordområdepolitikk i praksis, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied.

Denne våren er det 10 år siden den norsk-russiske skolen i Murmansk ble etablert. Ideen kom alt i 2006, da daværende fylkesråd for kompetanse og utvikling, Roger Ingebrigtsen, lanserte fylkestingsmeldinga «Det kunnskapsrike nord». Her ble det vedtatt at det skulle etableres en norsk-russisk skole i Murmansk. Etter tre års forsøksprosjekt, ble skolen permanent og kan altså nå markere sitt 10 års-jubileum.

- Disse ti årene er virkelig viktig å markere. Vi har fått til et helt unikt samarbeid med Nord-Vest-Russland – dette er nordområdepolitikk i praksis, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).

Denne helga er det jubileumsfeiring for skolen i Murmansk, der utdanningskomiteen i Stortinget, fylkesrådslederen, fylkestingets utdanningskomité og representanter fra administrasjonen i Troms fylkeskommune deltar.

Kongsbakken videregående skole i Tromsø har det administrative ansvaret for skolen, som er et samarbeid mellom Troms fylkeskommune og utdanningsmyndighetene i Murmansk.

Den norsk-russiske skolen i Murmansk tilbyr skoleplass til 10 norske og 10 russiske elever, som får undervisning for vg3 studiespesialiserende. Undervisninga foregår på engelsk, russisk og norsk. Med en liten klasse får man et lite og svært godt læringsmiljø med god individuell oppfølging fra lærer.

Dette er den eneste norske skoletilbudet i Russland på videregående nivå.

- Over år har vi merket en økende interesse fra søkere fra hele landet. Det viser at skolen fungerer veldig bra og har blitt populær, sier fylkesutdanningssjef Sedolf Slettli.

Klassen er lokalisert ved Gymnas nr. 1, som har 800 elever fra 1. til 12. klasse. Skolebygget er av litt eldre standard, med kantine, gymsal, musikkrom, bibliotek og auditorium med scene.

Som en norsk videregående skole i Russland får elevene norsk generell studiekompetanse ved bestått skoleår.