Fylkesrådsleder Cecilie Myrseth (Ap) åpnet den 27. utgaven av Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF). Her er talen hun holdt i den forbindelse:
Kjære statsråd, gjester, filmvenner og frivillige!
Fredag kom nyheten om at «Oskars Amerika» er tatt ut til Berlinalen. Filmen er et solid nordnorsk produkt. Regissør og manusforfatter Torfinn Iversen er fra Sortland . Produsent Original Film og Mona Steffensen holder til i Tromsø. Filmen er støttet av Filmfond Nord, og filmen er støttet og delvis spilt inn på Film Camp i Målselv. I hovedrollen: Odin Eikre fra Stokmarknes.
Kort sagt: Film-Nord-Norge leverer, men fortjener forutsigbare rammer om vi skal ta film på alvor. Regjeringen utfordret regionene på konsolidering av filmfondene. Det gjorde vi i 2015.
Nå forutsetter vi en økning på regionalfilmsatsing som både gir TIFF og Filmveksthuset en forutsigbarhet , i tillegg til en incentivordning uten tak.
Jeg håper regjeringen er enig i det.
-- -- --
Da Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF ) startet i 1991, så var ideen å vise kvalitetsfilmer som kinoene ikke har. Fortsatt står grunnidéen fast. I fjor passerte TIFF 60.000 solgte billetter. Ingen norsk filmfestival har bedre billettsalg.
TIFF er blitt TIFF fordi både festivalen og publikum tar film på alvor. Bak festivalen står eiere og partnere som vil at film skal være mer enn film, det må også være nærings- og samfunnsutvikling.
I salen sitter sånne som dere: Som vil bli utfordret som publikum, men som også har lært å elske de magiske januardagene i Tromsø: Med film tidlig og sent. Kanskje niste i sekken og kaffe på termosen. Uteliv, folkeliv og kulturliv. Snøkino og snøskulpturer.
Med andre ord: Ei uke med arktisk atmosfære og kvalitetsfilm i sentrum.
-- -- --
I Troms fylkeskommune setter vi film høyt!
Vi har satset fra topp til bunn - og i bredden. Det har bidratt til denne festivalen, men også Nordisk Ungdoms Filmfestival-NUFF , Filmveksthuset på TVIBIT , Nordnorsk filmsenter, Filmfond Nord og FilmCamp . Det er stor interesse for Troms og Nord-Norge som innspillingssted , vi har mange internasjonale co-produksjoner. Det ser vi stadig på kinoer både i Norge og ute.
I år er det rekordmange nordnorske produksjoner på TIFF, som Ishavsblod og Tungeskjærerne. Det er veldig gode nyheter! Men det stopper ikke med TIFF. I neste uke har Kings Bay premiere, og sånn forsetter det utover året.
Hvorfor er dette viktig? Jo, fordi film er næring både i og utenfor Tromsø; det gir arbeidsplasser og aktivitet, men også merkevarebygging . Film utløser diskusjoner og gir oss møteplasser. Sist, men ikke minst: Film gir oss fantastiske opplevelser!
Derfor må film tas på alvor også politisk. TIFF har sammen med oss i Troms fylkeskommune arrangert filmpolitisk åpningskonferanse under festivalen. I år gjør vi det for 13. gang. Talentutvikling er evig aktuelt i denne som andre bransjer. Og selv om mange er enige politisk og fra bransjeorganisasjoner om at vi trenger større kontinuitet for de beste filmskaperne, så er rekrutteringen avgjørende for hvordan filmbransjen blir - både i dag og i morgen .
Dette er en kreativ bransje. Og kvaliteten på norsk film blir akkurat så god som menneskene som står bak.
-- -- --
Det betyr også at hvem som rekrutteres, hvordan filmskapere utdannes og hvilke muligheter de har for å utvikle seg faglig og kunstnerisk, vil ha noe å si for hvordan fremtidens norske filmer vil bli.
Talentutvikling og rekruttering er også viktig regionalt . Og det gir resultater . Troms og Tromsø har rekruttert mange filmarbeidere til landets filmskoler - og senere ut som filmarbeidere i bransjen.
Filmveksthuset Tivbit og Medialeb er opptatt av arbeidet med talenter etter endt utdanning. Med FilmLAB Norge vil de se om de kan korte avstanden deres mellom skoleslutt og filmprodukt.
Prosjektet har også fått støtte av Talent Norge som er en del av regjeringens satsing på kulturfeltet.
Vi er glade for å ha fått leder Mediaas Jørstad til presentere Talent Norge, som vi tror ikke alle i filmbransjen kjenner like godt.
-- -- --
TIFF er også debatt om hvordan vi utvikler norsk og nordnorsk film.
To saker på årets konferanse følger direkte opp nye initiativer fra regjerningen:
"Nettkino " er et prosjekt som nylig har fått støtte fra Kulturdepartementet for å utvikle en plattform hvor publikum kan betale for å se filmer på nett rett etter kinolansering. Tanken her er at publikum betaler for hver enkelt film de ser, i stedet for månedsavgift til en strømmetjeneste som fortsatt generer for lite inntekter for den enkelte film.
Og til slutt ser vi på regjerings satsing på kulturell og kreativ næring gjennom penger til bl.a. Innovasjon Norge. Filmbransjen burde vær midt i blinken for denne satsinga, det er virkelig ei kreativ næring som har tradisjon for å blande det kunstneriske og kommersielle.
I Troms har Innovasjons Norge kontor hatt et godt samarbeid med og er bevisst satsing på filmbransjen, som vi her skal få presentert. Og når vi tar opp denne tematikken i dag, så håper vi å få i gang en god dialog mellom bransjen og Innovasjon Norge.
Det handler om å gjøre noen prioriteringer og valg, og i Troms har vi gjort nettopp det. Vi satser på de kreative næringene både med penger og strategi.
Vi har også invitert innledere som skal presentere problemstillinger knyttet til filmens fremtid. Jeg ser frem til diskusjonen om fremtiden i norsk filmpolitikk.
-- -- --
I år markerer TIFF også 100-årsjubileet for samenes første landsmøte og 30-årsjublileet for den Oscar-nominerte filmen «Veiviseren». Film fra alle verdenshjørner står på programmet. I tillegg belyser festivalen filmskapernes kår i land uten ytringsfrihet.
Sånn fortsetter TIFF å gå foran med å være mer enn bare film; for å samle , utfordre og bidra til utvikling med å sette kvalitetsfilm i sentrum.
Så har vi også invitert noen som har klart å få det til og som har klart å lage noe egenartet og unikt. Margreth Olin og Martin Sundland representerer begge på sin måte filmskapere med visjoner , som har klart å foredle sine talenter og utvikle egenart , og som har klart å nå et stort publikum. De har begge en historie å dele som filmskapere som det er verdt å lytte til.
Men først og fremst skal det handle om film ei hel uke til ende. De neste dagene skal TIFF engasjere og provosere, berøre og få oss til å tenke .
Jeg har allerede sett «An Insignificant Man» og ser frem til flere dager dypt nedi i kinostolen. TIFF er nemlig også min festival, noe så veldig mange føler at den er. Her har jeg kjent tårene presse på, latteren runge eller frustrasjon bygge seg opp. Kinosalen er en av de siste stedene der vi kan få sitte uforstyrret og oppleve verden. Noen ganger er det pur magi. Andre ganger gjør det bare vondt . Filmen speiler livet og samfunnet. Filmen er oss.
Denne filmfesten deler vi med bransjefolk fra inn og utland, men også med presse fra fjern og nær. Entusiastiske filmgjengere, driftige filmarbeidere og frivillige . Jeg håper dere alle får en god festivalopplevelse i den arktiske hovedstaden.
Nå ser jeg særlig frem til en åpningsfilm fra vår region som handler om de som allerede er i gang nå når skreien har meldt sin ankomst til kysten: Tungeskjærerne.
Lykke til med konferansen, og god film!